Chcete zdravější zaměstnance? Pomozte jim vytvořit si lepší návyky!

Health & physical movement for companies

Chcete zdravější zaměstnance? Pomozte jim vytvořit si lepší návyky!

Jak rozhýbat zaměstnance v průběhu pracovního dne? A co udělat pro to, abyste v nich vzbudili zdravější návyky? Přečtěte si 4 praktické tipy, jak vytvořit z kanceláří lepší místo.

Pokud jste právě v kanceláři, porozhlédněte se občas po kolezích. Stoupají si každou hodinu? Střídají po dvaceti minutách typy sedů? A protáhnou se někdy? Jestli ne, tak možná neznají základy prevence negativních dopadů na zdraví při sedavém zaměstnání. Anebo je nedodržují – a tím si ubližují.

Proč je tedy ve zdravějším chování trochu nepodpořit? Pomůžete jim i své firmě. Snížíte pracovní neschopnost a zvýšíte produktivitu. Dokazují to i průzkumy. Dle analýzy startupu Fitgee stály firmy v roce 2020 bolesti zad svých zaměstnanců pravděpodobně až 2,4 miliardy korun na náhradách mzdy.

Pokud ale chcete něco doopravdy změnit, nestačí jednou za půl roku uspořádat Dny zdraví. Potřebujete zaměstnance dlouhodobě rozhýbávat a probudit v nich zdravější návyky. A k tomu je potřeba pravidelnost. Vrací-li se vaši kolegové zpátky do kanceláře, máte ideální příležitost. Prostředí totiž funguje jako spouštěč – když se změní, často se změní i návyky. Návrat z home officu do firemních prostor tak může zafungovat jako podnět pro změnu. Jak ho využít na maximum a vytvořit z kanceláří zdravější místo?

Tip 1: Vytvářejte příležitosti k pohybu už v průběhu dne

Kde myslíte, že se spíše protáhnete: V kanceláři, kde vám pohyb nic nepřipomíná? Anebo v kanceláři, která ho ve vás vzbuzuje? Abychom si vytvořili zdravější návyk, musíme na něj nejprve dostatečně myslet. Zkuste proto pracovní prostory upravit tak, aby v zaměstnancích evokovaly pohyb. Můžete do nich například umístit sportovní náčiní – postačí třeba karimatka a roller na promasírování se. Kolegové si při pohledu na ně vzpomenou, že by se mohli protáhnout. Přidat můžete i masážní ježky, velký gymnastický míč či hrazdy do trámů dveří. Vyberte zkrátka cokoliv, co připomíná pohyb a zároveň se hodí k vaší firemní kultuře.

Zkuste také nenuceně zvýšit přirozený počet kroků. Ideální je, pokud máte flexibilní pracovní prostředí. Kolegové se v něm totiž spontánně přemisťují mezi pracovními místy, telefonními budkami, zasedačkami či kavárnou. Pomohou ale i drobné úpravy – koše či kopírky například umístěte dál od stolů. Zaměstnanci tak budou díky častějšímu vstávání narušovat dlouhodobé statické polohy, které jsou pro jejich tělo nevhodné.

Tip 2: Odstraňte překážky, které brání v pohybu

Zamyslete se na chvíli se mnou: Jaké budou nejčastější důvody, proč nedojde zaměstnanec na firemní hodinovou lekci jógy po práci, ačkoliv cvičí rád? Tady je pár příkladů – spěchá domů za rodinou, musí ještě pracovat, je unavený, stydí se před kolegy, nemá se kde vysprchovat. I kvůli těmhle důvodům dorazí na hodinové lekce často jen 10 či 15 % firmy.

Co kdybyste ale uspořádali jednoduché patnáctiminutové protahovačky, které zvládne každý klidně v saku, sukni či košili. Bez pocení i převlékání. A navíc v průběhu pracovní doby. Nepřidalo by se podstatně více kolegů? Přidalo! Díky takovýmto nenáročným aktivitám se vám podaří rozhýbat i polovinu firmy. Platí totiž, že čím méně překážek musí člověk překonat, tím spíše se do něčeho pustí.

Až budete příště vybírat pohybové aktivity pro zaměstnance, zkuste si proto nejprve odpovědět na dvě klíčové otázky: Co kolegům nejvíce brání se hýbat? A jak tyhle překážky můžeme jako firma pomoci odstranit? Aktivity s menším množstvím překážek vyberte jako ty hlavní. Rozhýbete díky nim i nesportovce, kteří by na hodinovou lekci nikdy nedošli. A oslovíte také ty, jenž jsou neustále ve spěchu. Pohyb tak dostanete do firemní kultury. Aktivity s větším množstvím překážek mějte jako doplňkové pro opravdové nadšence. Mohou jimi být například hodinové lekce jógy či intenzivní tréninky.

Workshopy pro zdravá záda

Tip 3: Naučte zaměstnance spojit si pohyb s běžnými činnostmi

Chcete, aby se zaměstnanci začali více protahovat? Pomozte jim spojit si protahovačku s jinou aktivitou, kterou v průběhu dne běžně dělají. Třeba vařením kávy. Než se jim udělá espresso, trvá to i jednu minutu. Tak proč tenhle moment nevyužít efektivně a nezkusit během těch šedesáti sekund jednoduchý cvik? Pauzu na kávu si díky tomu zafixují s protahováním. A až si budou příště vařit espresso, vzpomenou si, že by měli udělat něco i pro své tělo.

Vytipujte proto činnosti, při kterých se vaši zaměstnanci mohou více hýbat. A do míst, kde probíhají, dejte nápady na jednoduché aktivity. Plakát s protahovačkou umístěte například do kopírovací místnosti. Než se kolegům vytisknou dokumenty, zvládnou třeba i dva cviky. V telefonních budkách zase připomeňte zaměstnancům, že při hovoru můžou stát či chodit. Jeden krátký telefonát sice nic nezmění, ale když během dne protelefonují i půl hodiny, tak prochodí třicet minut. A to už udělá rozdíl.

Tip 4: Bavte se pohybem společně jako firma

Pozitivní emoce pomáhají vytvořit návyk. Zaměstnanci by se proto neměli cítit provinile, pokud se zvednou a jdou se třeba na chvíli projít. Dejte kolegům najevo, že starat se o své zdraví v průběhu pracovní doby, je v pořádku. Podporujte je v tom. Ideální je, když se pohybem budete bavit společně jako firma. Domluvte se například na protahovacích pauzách. Zašlete vedoucím manažerům tipy na pohybové výzvy v týmu. Anebo vyhlaste týden brainstormingu ve stoje či na procházce. A když to půjde, zapojte do aktivit i vyšší management. Pokud se přidá i CEO, máte vyhráno.

Proč by měla firma do pohybu investovat?

Investice do prevence se vaší firmě vrátí. Mezinárodní výzkumy udávají, že pohybová aktivita alespoň dvakrát týdně snižuje délku nemocenské o více než čtyři dny v roce.Zdá se vám to málo? Tak si představte, že nově rozhýbete pět set zaměstnanců. Jejich nepřítomnost pak můžete snížit až o dva tisíce dnů a při průměrném českém platu ušetřit téměř 1,8 milionů korun na náhradách mzdy. Tak co, pořád vašemu nadřízenému těch několik desítek tisíc, které jste vyhradili na pohybové aktivity, přijde jako moc?

Katarína Železná, Cofounder & CEO ve Fitgee

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *